Játék célja, menete:
játék célja, hogy tudatosítsa az ép társadalom tagjaiban, hogyan diszkriminálják fogyatékossággal élő társaikat, még akkor is, amikor ennek nincsenek tudatában, sőt, akkor is, amikor az a céljuk, hogy segítséget nyújtsanak számukra. A lényeg a „hogyanban” rejlik. A játék egy döntéshozatali helyzetben a társadalmat működtető alapvető, igazságos szabályok keresését adja feladatul a résztvevőknek, akik felelős döntéshozási folyamatukban megismerkednek azokkal a korlátokkal, amelyek megakadályozzák a fogyatékossággal élő személyek részvételét a demokratikus intézményekben. A foglalkozás egy erősen diszkrimináló rendszert szimuláló játékból és egy levezető beszélgetésből áll. A játék megismertet a fogyatékosság különböző fajtáival, illetve ép és fogyatékossággal élő személyekre osztja fel a résztvevőket. A levezető beszélgetésben a különböző szerepet betöltők megosztják és közösen
feldolgozzák érzéseiket a tapasztaltakkal kapcsolatban.
Mit fejleszt?
A fogyatékosságtípusokkal kapcsolatos ismerteketbővíti, a konszenzusos döntéshozás kompetenciáit és a diszkrimináló viselkedésre vonatkozó
önismereti, önreflexív készségeket fejleszti.
Játék története
A Hozzuk vissza őket! foglalkozást eddig 32 alkalommal teszteltük2018 decembere és 2023 áprilisa között, összesen 421résztvevővel. Az egyes tesztekben a résztvevők száma 3-42között szóródott, az ideális létszám, ahol a legjobban alakulta csoportdinamika, 12-18 fő közé esett. A résztvevők többségében17-25 évesek voltak, a lefiatalabb 14, míg a legidősebb63 éves volt. Összesen 12 országot képviseltek, kilenc teszt
külföldön zajlott (8 Hollandiában, 1 Törökországban), négynemzetközi egyetemi hallgatókkal, Pécsen. Három tesztcsoportbanösszesen 7 résztvevő rendelkezett látható fogyatékossággal, illetve szinte mindegyik tesztcsoportban felfedték magukat láthatatlan fogyatékossággal rendelkezők.
Fejlesztők bemutatása
A játékot Koller Inez Zsófia fejlesztette politikafilozófiai, etikai és pszichológiai elméletek alapján. A fejlesztésben és később a tesztelésben játékmesterként Balogh Máté és Bálint István Ábrahám segítették. Koller Inez Zsófia a Társadalmi Befogadás Szakkollégium vezető tanára, egyben a PTE intézményi fogyatékosügyi koordinátora. Fontos számára, hogy a fogyatékossággal kapcsolatban minél több információ, tudás jusson el a társadalom ép tagjai felé és hogy ez lehetőleg oly módon történjen, hogy az ne elrettentse és szánakozásra késztesse, hanem megértésre és önreflexióra késztesse őket.