Hozzuk vissza őket!

Játék célja, menete:

ntf 1játék célja, hogy tudatosítsa az ép társadalom tagjaiban, hogyan diszkriminálják fogyatékossággal élő társaikat, még akkor is, amikor ennek nincsenek tudatában, sőt, akkor is, amikor az a céljuk, hogy segítséget nyújtsanak számukra. A lényeg a „hogyanban” rejlik. A játék egy döntéshozatali helyzetben a társadalmat működtető alapvető, igazságos szabályok keresését adja feladatul a résztvevőknek, akik felelős döntéshozási folyamatukban megismerkednek azokkal a korlátokkal, amelyek megakadályozzák a fogyatékossággal élő személyek részvételét a demokratikus intézményekben. A foglalkozás egy erősen diszkrimináló rendszert szimuláló játékból és egy levezető beszélgetésből áll. A játék megismertet a fogyatékosság különböző fajtáival, illetve ép és fogyatékossággal élő személyekre osztja fel a résztvevőket. A levezető beszélgetésben a különböző szerepet betöltők megosztják és közösen
feldolgozzák érzéseiket a tapasztaltakkal kapcsolatban.

Mit fejleszt?

A fogyatékosságtípusokkal kapcsolatos ismerteketbővíti, a konszenzusos döntéshozás kompetenciáit és a diszkrimináló viselkedésre vonatkozó
önismereti, önreflexív készségeket fejleszti.

Játék története

ntf 2

A Hozzuk vissza őket! foglalkozást eddig 32 alkalommal teszteltük2018 decembere és 2023 áprilisa között, összesen 421résztvevővel. Az egyes tesztekben a résztvevők száma 3-42között szóródott, az ideális létszám, ahol a legjobban alakulta csoportdinamika, 12-18 fő közé esett. A résztvevők többségében17-25 évesek voltak, a lefiatalabb 14, míg a legidősebb63 éves volt. Összesen 12 országot képviseltek, kilenc teszt
külföldön zajlott (8 Hollandiában, 1 Törökországban), négynemzetközi egyetemi hallgatókkal, Pécsen. Három tesztcsoportbanösszesen 7 résztvevő rendelkezett látható fogyatékossággal, illetve szinte mindegyik tesztcsoportban felfedték magukat láthatatlan fogyatékossággal rendelkezők.

Fejlesztők bemutatása

A játékot Koller Inez Zsófia fejlesztette politikafilozófiai, etikai és pszichológiai elméletek alapján. A fejlesztésben és később a tesztelésben játékmesterként Balogh Máté és Bálint István Ábrahám segítették. Koller Inez Zsófia a Társadalmi Befogadás Szakkollégium vezető tanára, egyben a PTE intézményi fogyatékosügyi koordinátora. Fontos számára, hogy a fogyatékossággal kapcsolatban minél több információ, tudás jusson el a társadalom ép tagjai felé és hogy ez lehetőleg oly módon történjen, hogy az ne elrettentse és szánakozásra késztesse, hanem megértésre és önreflexióra késztesse őket.

 kep3kep4kep5

Contact

College of Advanced Studies on Social Inclusion

Faculty of Humanities and Social Sciences
University of Pécs
7624 Pécs Rókus street 2. Hungary
+36203983509