Játék célja, menete:
A játék célja, hogy a résztvevők megismerkedjenek a szöveg és a kép közötti összefüggésekkel, ezzel együtt pedig az álhírek mechanizmusával is, hiszen megbízhatatlan szöveges forrás esetén a képek félrevezetőek lehetnek. Ennek érdekében a foglalkozás során először képekkel kapcsolatos előfeltevések kerülnek felszínre hívásra szabadszavas asszociációval, majd pedig lehetséges könyv- és filmbeli kapcsolódások feltérképezésével. Ezt követően a fényképekhez három leírás kerül megadásra, melyek közül kettő bár hangzatos, de hamis, egy pedig valóban hozzá kapcsolódik. A résztvevők feladata kitalálni, hogy melyik szöveg tartozik az adott képhez.
Mit fejleszt?
Az oktatási segédeszköz az álhírek működési mechanizmusát szimulálva játékosan fejleszti a média- és információs műveltséget, valamint a szorosan hozzá kapcsolódó kritikai gondolkodást.
Játék története
A foglalkozás ötlete egy egyetemi kurzus során merült fel, ahol különböző múzeumok és könyvtárak képarchívumainak oktatásban történő felhasználási lehetőségei kerültek a középpontba. 2018-ban készült el a játék első verziója, majd a IV. Jövő- Kép Workshopon megtörtént az első tesztelés. Ezt követően 2019 májusában a Nagyatádi Retro Napon a Nagyatádi Fotókör standjánál, majd 2020-ban a nagyatádi Kultúr Koktélon próbálhatták ki az érdeklődők. A VI. Jövő-kép Workshopon a magyar
mellett angol nyelven is elérhető lett a résztvevők számára.
Fejlesztő bemutatása
Kóczián Zoltán Gergely könyvtártudományi mesterdiplomás néprajzkutató, fényképész. 2019-ben fotográfiai alkotói tevékenységével elnyerte az AFIAP címet. Egyetemi tanulmányai idején a PTE Társadalmi Befogadás Szakkollégiumának társelnöke volt. Jelenleg a nagyatádi Bertók László Városi Könyvtár vezetője. Publikációi elsősorban család- és gyógyszerészettörténeti, helytörténeti témákból jelentek meg, de kutatási területei közé tartozik többek között a fotótörténet is.